Index




Hier volgen een aantal links naar mijn favoriete YouTube-filmpjes.

Als u een filmpje aanklikt, komt u in een omgeving van nòg meer van ongeveer hetzelfde genre vanwaar u verder kunt surfen.

Veel mensen ervaren dit als nòg meer lawaai.

Voor hen is het nieuwe "oog en oor" op de wereld
(het internet) verspild.


Toen ik als tiener de korte golf op de radio afzocht hoorde ik soms flarden arabische muziek, meestal zwaar onderhevig aan fading.
Fascinerende muziek uit een verre wereld, die nu met een paar muisklikken toegankelijk is.

De omroepen deden hoogstens iets aan "niet westerse muziek" als illustratie van hun praatprogramma's; iets wat mij zeer verdroot.

Halverwege de jaren 60 kwam er een programma "niet westerse muziek"op de VARA-radio, maar wel natuurlijk op een zeer ongelegen tijd, nl. tegen middernacht.

Later herinner ik me,  gingen de VPRO, VARA en nog later,  NCRV hier iets aan doen.
Nu is  de VPRO ook nog gestopt met "De Wandelende TAK".

Precies hetzelfde is gebeurd met de JAZZ.
Armzalige publieke omroepen!

Alleen  de Concertzender houdt het vaandel nog hoog.
  DONEER!


Gelukkig dat er het internet is gekomen.


*

In de rechtse danseres zie ik mijn ex en de linkse mijn schoonzus.
Een hilarisch flimpje waar ik helaas geen tweede van heb kunnen vinden
Het liedje gaat over een populair vlindertje dat in de Congo voorkomt.
Moet op mijn begrafenis gespeeld worden.




Belle belle petite zizina

Het zelfde fimpje, maar dan langer en beter van kwaliteit:
Belle belle petite Zizina





Een groep je dansers uit Congo Brazzaville.

Met een aantal hilarische momenten en de typisch opgewekte Congolese muziek die ik in 1990 zo vaak hoorde via de radio.

Deze dansstijl is niet uniek want ergens trof ik een Congolese clip waarin ook dit soort grappen in verwerk waren.

Voor de mensen met weing geduld: de laatste minuut is het leukst.
Helaas breekt het filmpje af als het echt leuk wordt.
Dit dankzij de 10 minutenlimiet.

            Très faché Brazzaville




Umm Kulthum.
Zij is de beroemdste en meest geliefde zangeres in de Arabische wereld. Kulthum trad op in het gehele Midden-Oosten  in Frankrijk en de Verenigde-Staten. Ruim 35 jaar na haar sterfdag verkopen haar albums nog altijd beter dan die van wie ook in de Arabische Taal . Umm Kulthums zangstijl en vooral haar volle en diepe stem worden door velen geïmiteerd. (Wikipedia)

Umm Kalthoum in Paris 2

Oum Kalthoum: Al Atlal 1/7
(Een heel concert met 7 opeenvolgende filmpjes) 



En nu even bijkomen met:
Een rustgevend filmpje van Eritrea's dansje op Soedanese muziek.
Eritean dancers

Let op! Met beleid afspelen.
Ander blijft dit deuntje blijft zeker een week in uw hoofd zeuren.







Ray Charles


Hit the road Jack  (Donder op Jacob) Komplete tekst

Ik vroeg me altijd af wat uit wat voor feeksen het koortje bestond.
Dat kon zo te horen niet best zijn.

Waarschijnlijk in de jaren 60 opgenomen.

Hit the road Jack






Ooit leefde ik met het plan om een maandje
bij een pygmeeënstam te kamperen.
Helaas is dat vanwege de rampzalige toestand
in de Congo niet mogelijk.
Ook Oeganda en Kameroen waar pygmeeën wonen zijn de omstandigheden uitermate ongunstig.

Last pigmies in Congo






Jodelende Baka pygmeeën 


Leven in: 
Kameroen, Gabon en Kongo








Als u het vorige filmpje niet hebt overleeft, sla dan deze maar over!



 Aka jodelers











Mooie foto's en rustig muziekje.


Aka volk







 
Oeganda in beweging!



Uganda













Louis Armstrong

Tiger rag











Mother India 1 
Een film  geproduceerd in 1957.
Het is een remake uit 1940.
 
Mij is verteld dat het gaat over een boerenmeisje en de problemen die daar omheen te bedenken zijn op het platteland.

 
Een poosje geleden stond hetzelfde filmpje op YouTube mèt ondertiteling.
De terugkerende tekst was "Voor jou zal ik mijn sluier niet oplichten"
Hetgeen betekent: "Ik zal niet met jou trouwen", want bruidjes dragen een sluier tijdens de trouwerij, die wordt opgelicht of verwijderd als het huwelijk is gesloten.
   
   



 

Mother India 2


Minder vrolijk.


Hier link naar de complete film




Voor mij is (Hindi?) niet te verstaan. Echter een een leukerd heeft zijn best  gedaan en het filmpje ondetitteld.
Er zijn legio van dit soort ondertittelde filmpjes te vinden.

Dit filmpje is al eens verwijderd vanwege schending auteursrechten.
Gelukkig heeft iemand dat fimpje opgeslagen en weer op YouTube geplaatsts.
Ik vind het zóó indisch en zóó grappig!

Crazy Indian video





Zoals deze b.v.

Nippel-song











Congo.  (1980)


Franco Ebale ya Zaire













Volgens mij geschoten op hetzelfde feestje.
Helaas werkt deze link niet meer. Is achter een wachtwoord gezet. Helaas

Het leuke vind ik de staartjes.
Deze kapsels zag je in de Zaïre afhankelijk van de streek vanaf 3 staartjes.
Deze dame heeft er een stuk of 6 à 7.

Franco & le T.P. O.K. Jazz (1980)






Een halucinerend muziekje.


Uganda trans-dans


De Luo-stam heeft zich in Uganda staande gehouden.
Tik in YouTube: "Luo Cultural Dance", en je vind legio filmpjes.
Als je even goed kijkt kun je 15 filmpjes automatisch laten afspelen.

Helaas met slecht geluid.





Kieu Oanh .....

Vietnamese Idol als feeks.

Duurt maar 90 seconden.

Vietnameese feeks


Dit filmpje werdt door YouTube een paar keer verwijderd "wegens het schenden van rechten", maar dook steeds weer na een paar dagen op.






Tik in YouTube "Awilo Longomba" en je krijgt 10-tallen hits.

O.a.:                      Dance Practice

Dit is er ook één:     Mondongo









Dit filmpje was volgens mij een toegift.

Wat dragen de danseresjes leuk pluizig opgekamt haar.



ndombolo-kilo-palais des congrè chofé






Dank zij de chemische industrie (met name die van Amerika) zijn afrokapsels te ontdoen van alle afro-kenmerken (kroes voor de duidelijkheid).
Mislukte kapsels als die van Duke Ellington zie je dan ook niet meer.
Trotse bezitters van een afrokapsel zoals die van Bobby Farrell en Angela Davis, ook helaas niet.
Wel vraagt zo'n afrokapsel veel aandacht. Het pikt makkelijk pluisjes en stof op.
Soms trof ik in de bus naar mijn werk een leuk afromeisje met zo'n opgekamd afrokapsel.
Op een keer ontwaarde ik daarin een paar donsveertjes uit het dekbed die aan haar aandacht waren ontsnapt. Ik dorst er niets van te zeggen.
Later fantaseerde ik dat als ik dat wel had gedaan en daarover grapjes had gemaakt, en dat daardoor het een van het  ander was gekomen, dan was ik nu misschien gelukkig getrouwd.





De grammofoonplaat uit de 60er  jaren "Sinner Lady" van Charlie Mingus is een van mijn favoriten.

Hier een flimpje die de Sinner Lady  aanschouwelijk maakt.
Let op het kruis waarmee de lady de Father van zich af houdt.

Ergens staat ook de versie zonder
filmpje. De geluidskwaliteit van dit filmpje is nl. bedroevend.

Sinner Lady






Mimi Mongo,

Als ik het goed heb, zingt zij in een traditie die beschrijft hoe het vroeger was en hoeveel beter het nu is.

Deze opname is van 2006.
2 jaar later stierf zij aan een keelontsteking.

De laatste seconden geven een stukje Afrika weer.
Overal half afgemaakte projecten.








Congo:

Volgens mij een optreden voor toeristen.

Ik koos dit filmpje vanwege de ondertitieling.

Goed geluid.


Mi amor Basokin








Dezelfde traditie alleen in een wat Afrikaanser omgeving.

De man in het midden is dezelfde als in het vorige filmpje.

Basokin










Ook een traditionele groep in een typisch Afrikaanse omgeving.

Op hiernaaststaande plaatje ben ik een beetje verliefd.
Het koste  moeite om haar uit het filmpje te "knippen".
Ik heb haar niet meer op ander filmpjes gezien.
Haar zuster(?) wel.
 
De geluidsinstallatie staat een beetje over te moduleren. Dat vindt men daar mooi.

Kasai Allstars / Masanka Sankayi







Tradionele duimpiano.
De "tongen" kunnen van allerlei veerkrachtige metalen gemaakt zijn; b.v. van de stelen van lepels of platgeslagen spaken. Het geluid wordt electrisch versterkt m.b.v. een gitaar- of pickupelement.

Het overgemoduleerde geluid vind men mooi.

Konono 1











Oeganda in beweging 2

En dat alles zonder pilletjes!

Hier staan nog wat filmpjes van deze orde:

              Meer filmpjes



 




Hiernaast
een zéér jonge en aandoenlijke
 Liz Mitchell
Hier maakte zij in 1971 deel uit van de "Les Humphries Singers"  
die wat kleding betreft duidelijk deel uitmaakten van de "Jezus Christ Superstar" generatie.

Laten was zij de leadzangeres van Bony M.

Sometimes I Feel Like A Motherless Child

De tekst gaat terug tot 1870
The “motherless child” could be a slave separated from and yearning for his African homeland, a slave suffering “a long ways from home”—home being heaven—or most likely both. (Wikipedia)

Het "Moederloze kind zou dus een slaaf of slavin kunnen zijn die naar Afrika verlangt of een kind dat jong verkocht was en van zijn of haar slavenmoeder gescheiden daarnaar verlangt en verwacht dat dat in de hemel goed komt.


Les Humphries Singers - Moth­er­less child 1971


Some­times I feel like a moth­er­less child (4x)
A long way from home (from home) my home (from home)
A long way from my home
You be­lieve it, be­lieve it, be­lieve it
From home (from home)
My home (from home)
A long way from my home
Some­times I feel like I'm al­most gone
Some­times I feel like I'm al­most gone
Some­times I feel like I'm al­most gone
A long way from home (from home) my home (from home)
A long way from my home
You be­lieve it, be­lieve it, be­lieve it
From home (from home)
My home (from home)
A long way from my home oh yeah baby
I'm com­ing I'm com­ing to see you right now yeah
and you gonna make me feel so happy yeah yeahh





Old Alabama j´nes the state of Floridy,
Old Alabama j´nes the state of Floridy,
At Mobile, Lawdy, at Mobile.
Old Alabama is a hog-killing country,(2)
E´vy fall, Lawdy, e´vy fall.
Did you hear ´bout that water boy gettin´ drownded(2)
In Mobile, Lawdy, Mobile Bay.
Did you hear ´bout the men all gonna leave you (3)
Next pay day, Lawdy, next pay day.
Did you hear ´bout Louella Wallace?(3)
Poor gal dead, Lawdy, poor gal dead.

Negro Prison Song        1947


The prison system and coal mines in Alabama were connected and hell for black men.
Many were sent to prison because they couldn't pay court imposed fines for petty crimes and they ended up getting sent to the coal mines to work off the fines.
A lot of them died in the coal mines and a good number of them were innocent. this song is a muthafucka.






Vietnamese musical

Klinkt als op een lp-singeltje gekocht halverwege de 60-er jaren toen de Vietnam-oorlog op z'n hoogst woede.







Dit is de aankondiging van nog zo'n 16 filmpjes.

We zien hier stukjes uit deze filmpjes.

In het tweede deel zien we deze jongen in vrouwekleren en horen we hem een zéér aandoenlijk lied zingen.

Deze filmpjes staan nog niet zo lang opYouTube.
Wie schrijf een recentie!

Vietnamese musical (trailer)





Dit is een fragment uit het 12de filmpje met de hierboven genoemde jongen.


Gedeelte uit Vietnamese musical 12

Wat een schattige oosterse stemmetjes en dan het oosterse gefiedel op de achtergrond.


Er zijn 16 filmpjes van deze serie op YouTube losgelaten.






Traditionele muziek uit de Congo.
Elke hoorn heeft  één vaste toonhoogte.
Om een melodie te produceren moeten de hoornblazers dus om de beurt een toon blazen.

 
 

Dance TEKE


Matig geluid.



Zelfde verhaal als bij vorige filmpje.
De foto's slaan niet erg op de muziek die volgens mij van de zelfde TEKE stam is.

Het is slechts een fotogalerij maar het geluid is stukken beter. Het koor op de achtergrond komt helaas niet goed door.

Als je het vaker hoort, wordt het steeds grappiger.

               Forest people






Leuke clip van Bwiti.


Lijkt op een promotiefilmpje voor Gabon, zo te zien aan de aftiteling.

De Bwiti zijn stammen die door de oerwouden van Gabon trekken.

Zo te zien lijden de dames geen honger.


             Bwiti dance







Filmpje van bijna één uur Jimi Hendrix op Woodstock!


Jimy Hendrix


Jimi vond zelf dat zijn stem meer op de achtergrond moest klinken.
Helaas dacht zijn manager daar anders over.
Hopenlijk zijn er originele meersporenbanden bewaard gebleven zodat deze wens gerealiseerd kan worden.







The Lion Sleeps Tonight

Eerste versie
1939













Wie beweert dat Youtube-filmpjes per
definitie slecht van kwaliteit moeten
zijn, wordt hier gelochenstraft.


Caravan


Winton Marsalis  (1988)
(De man die alle genres beheerst)






Gaaf filmpje met goed geluid en netjes afgesloten


     Freddie Hubbard












   


Nina Simone

Minder bekend om haar grappig hoekige pianospel, maar komt hier goed uit de verf.


Love or leave me 1



Love or leave me 2







Hiernaast een Webcam-opname van het Atlasproject uit de tijd dat ik daarin mocht rondkruipen.
U ziet een meetapparaat van het formaat flatgebouw van 7 verdiepingen om achter de eigenschappen van  kleinste elementaire deeltjes te komen.
Afbeelding hiernaast is géén YouTube-filmpje.
U moet de Realplayer ooit geïnstalleerd hebben.
Anders werkt het niet.
Met de linkermuisknop ingedrukt kunt u de webcam laten draaien.
Kijkje in de Atlasput
Als u linksonder op het (geruite) vierkantje klikt krijgt u toegang tot andere projecten.
Tip.... zoek in Youtube op: Cern Atlas











Marion Wiliams "Packing up"



Heel mooi.












Marion Wiliams "Mean old world"


Ook heel mooi.










Heel heftig!

Bishop F.D. Washington &
Madame Ernestine Washington in service in NY



Een Youtube-filmpje van een LP reeds uitgebracht in de jaren 60.

Toen ging de NCRV ook in gospels doen ..........

Zóóó zielig.


Klik hier voor tekst







   Cathering of the survivers.
   (Samenkomst van de overlevenden?)

    Celebration

    Op het eind vraag de "up-loader" terecht:
    How much more can you stand?













Na 4 minuten komt de eerwaarde goed op dreef:
              Elder Clayton Johnson















Desert blues uit Mali


In deze muziek hoor je de rust en kalmte  van woestijn.









Desert blues Mali 2


2de filmpje














Batumanbe - Super Biton de Ségou 1970
















Drummertjes





4 en 2 jaar oud.









Art Pepper,

Ooit  met drugsgebruik gestopt, maar in zijn solo's klinkt nog altijd de getergdheid van een verslaving.



Mambo Koyama











Ook jazz, maar heel iets anders.



Art Ensemble of Chicaco


Met o.a. Lester Bowie †
(de man die niet recht voor een
 mic. kon blijven staan)











Idem


Art Ensemble of Chicaco
 

De zangeres is Fontella Bass.
Volens mij een tijdje gehuwd met Lester Bowie










Brotherhood of Breath

De band van Chris McGregor uit Zuid Africa..

Aangezien dit een gemengde groep was gaf dat problemen en werd daarom besloten in Engeland te blijven.

Ook traden zij in Nederland op.

Brotherhood of breath 2








Studio-opnamen

Zeer des Kinshassas


MUSONSU














 
Ancient Theatre of Carthage  (Tunesie)  
              Maalouma 1

 
Nog een filmpje:
 
              Maalouma 2
 

Het volgende filmpje laat zien, dat Marocco ook over televisie-faciliteiten beschikt.
 
              Maalouma 3






Ooit vond ik in de bibliotheek een CD getitteld "Woman of Africa" met muziek van alleen maar vrouwen .

  Leuk dat ik een nummer gevonden heb.
 

       Ilanga uit Zimbabwe















Even lachen















Xam Xam Gambia 












***






Pigmeeën construeren een hangbrug



1930












 



































*
De film 'The Green Pastures" is van 1936.
Het was indertijd baanbrekend dat in een film uitsluitend Afro-Amerikaanse acteurs te zien waren.
Aanvankelijk werd de film zelfs in sommige landen verboden en als godslasterlijk beschouwd.
Nu wordt de verbeelding van al die simpele zielen met een naïeve geloofsbeleving tegenwoordig door sommigen uit politiek-correcte overwegingen als aanstootgevend of racistisch beschouwd, maar het debat over die kwestie is nogal gecompliceerd en er bestaat zeker geen overeenstemming over.


Meer recenties na het laatste filmpje.




Sinds kort verscheen deze film bij beetjes op YouTube.

Voor uw gemak heb ik ze bijeengezocht en op volgorde gezet.


Green Pastures 1




 
   





Green Pastures 2











Van links naar rechts:

Eva Adam God

Green Pastures 3


























Green Pastures 5













Green Pastures 6








 






Green Pastures 7











Green Pastures 8















Green Pastures 9













Green pastures 10










THE GREEN PASTURES opens with a Sunday School sermon in the deep south. The classroom is made up of attentive black children asking some pretty intelligent questions about the Bible. We peek into one child's view of heaven. Since this child probably knows very little of the world outside her community, heaven is one big fish-fry with plenty to eat, where the adults get to hangout and smoke ten-cent "see-gars".

It's here where God (referred to in the film as "De Lawd") makes an appearance. This is an Oscar worthy performance by Rex Ingram, one of many black actors at the time who seldom received decent film work from Hollywood. Ingram plays "De Lawd" in a sweet, soft-spoken manner, never talking down to the humans he created. "Now you're just doing fine," he tells Adam. "But there's just one thing missing. You need a family." Ingram's quiet tone always tells us this guy has things in order. Film fans may remember Rex Ingram as Jim in HUCKLEBERRY FINN (1939) and as the laughing, constantly sarcastic genie in THE THIEF OF BAGDAD (1940). Not only was Ingram an accomplished stage actor, but he was a certified MD as well!

Ingram also plays Adam and Hezdrel. During the later performance, GREEN PASTURES most memorable time-tested message comes across very simply. We realize this is truly a cinematic classic. The Bible stories are depicted here in pseudo 20th century settings with old world behavior. (Much like the villages in the first three FRANKENSTEIN films) Moses is a modern-day "trickster" who gives Pharaoh's top magician a run for his money. In another scene, a pistol packing gangster in a double breasted suit mouths off to Noah.



A.Börger (1947):
Tegenwoordig bestudeeren en cultiveeren de Amerikanen de resten
der Indiaansche cultuur met de grootste liefde en zorg, en staat de
roodhuid in eere.
Gedeeltelijk gelijk, maar ook weer geheel anders is de verhou-
ding tot de negers, voor wie de Amerikaan n.l. nog allesbehalve
eerbied heeft, tegen wien eigenlijk nog steeds strijd gevoerd wordt,
omdat hij minderwaardig heet te zijn.
De oorspronkelijke opvatting was, dat de Neger een schepsel van
Satan was, niet van God, en dat men hem dus niet als mensch mocht
behandelen. Zelfs wilde men hem het Christendom niet leeren, omdat
hij nimmer een "broeder in Christus" worden kon.
Dit was bittere ernst. Maar de zendelingen deden toch hun werk onder
de negers, en hun kinderlijke ziel bleek merkwaardig vatbaar voor
de zachte leer van Christus, ondanks alle verschrikking, waaraan
zij waren blootgesteld.
Ver van hun vaderland, ontwricht en in een hoek gedreven, ont-
wikkelden zij in zich een eigen cultuur, gebaseerd op de Christe-
lijke gedachte en doordrenkt van een eindeloos heimwee naar een
betere wereld, een heimwee, dat ons altijd weer treft in de negro-
spirituals.
Sinds de slavernij is afgeschaft, hebben zij ook hun anderen
kant, den wereldschen kunnen ontwikkelen en ons geleerd hun naïeve
blijmoedigheid, hun rhythmische extase en primitieve levensdrift.
De invloed van den neger in de Amerikaansche cultuur is vanzelf-
sprekend groot, omdat hij - anders dan de roodhuid - het geheele
leven doordringt, zij het op een bescheiden plaats.
Duidelijk is deze invloed waarneembaar in het godsdienstige
leven der Amerikanen, dat dikwijls van een merkwaardigen eenvoud
is, eenvoud, welke voor orthodox Nederlandsch besef dikwijls de
blasphemie benadert.


 Hoe kinderlijk eenvoudig de negeropvatting is, is gebleken uit
de film "Green Pastures", welke hier dan ook prompt verboden werd,
aangezien kerkelijk Nederland er niets van snapte. Maar een soortge-
lijke eenvoudige Godsvoorstelling vinden wij vaak bij de blanke
Amerikanen. Een typisch voorbeeld hiervan is het gebed van den groot-
vader in de film "Je kunt het toch niet meenemen", waarin hij o.a.
zegt: "dat het vuurwerk afging, was Uw (Gods) schuld niet".
Dominees, die het kerkbezoek aantrekkelijker maken met allerlei
zonderlinge dingen, bijv. goocheltoeren, zijn geen uitzondering, en
niemand neemt er daarginds aanstoot aan.

Behalve in den godsdienst is de negerinvloed duidelijk merkbaar
in de muziek en de film, alsook in de danskunst.
Onder invloed der democraten en bijzonderlijk dien van Franklin
D.Roosevelt is de verhouding tusschen blank en zwart verzacht, al is
er nog geen vrede; en uit hetgeen wij uit Amerika vernemen blijkt,
dat de belangstelling voor de negercultuur groeit.
Maar er blijft nog steeds aarzeling, en het behoeft wel geen betoog,
dat de weerstand in de zuidelijke staten nog zeer sterk is.
Wanneer en naarmate de blanke zich positief instelt tegenover de
negercultuur, verandert de spanning van karakter, maar wordt niet op-
geheven. (Uit de cursus: "De wereldgeschiedenis na Napoleon" no.8 en 9)




***